Dit protocol cameratoezicht heeft betrekking op het toezicht door middel van camerasystemen op het terrein van Stichting Scouting Naaldwijk. Het geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures over het cameratoezicht, met het oog op integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van privacy van leden, vrijwilligers en bezoekers.
Met behulp van vier camera’s worden beeld en geluid opgenomen in de buitenruimte direct om het gebouw. De beeldinformatie wordt digitaal vastgelegd.
Artikel 1 – Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:`
- Cameratoezicht: toezicht met behulp van camera’s, waardoor er sprake is van verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
- Camerasysteem: het geheel van camera’s, monitoren, opnameapparatuur, verbindingskasten,
- verbindingen en bevestigen waarmee het cameratoezicht wordt uitgevoerd.
- Camerabeeld: het door het cameratoezicht verkregen camerabeeld.
- Persoonsgegevens: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (“de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd.
- Verwerking: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens. Denk daarbij aan verzamelen, vastleggen, opslaan, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken, afschermen, wissen en vernietigen.
- Betrokkene: degene van wie de persoonsgegevens worden verwerkt.
- Derde: een natuurlijk persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de betrokkene.
- Beheerder: het bestuur van Stichting Scouting Naaldwijk, of door het bestuur aangestelde beheerder(s) van het gebouw en het buitenterrein.
- Leverancier: medewerkers van KBITE Automatisering B.V.
- Autoriteit Persoonsgegevens: een onafhankelijke overheidsinstantie die toezicht houdt op de naleving van de AVG.
- Incident: een waargenomen of ervaren strafbaar feit, een overtreding van de wet of andere gebeurtenis die eigendom, veiligheid of gezondheid kan bedreigen.
Artikel 2 – Doelstellingen cameratoezicht
Het cameratoezicht heeft de volgende doelstellingen:
- Bescherming van de veiligheid en gezondheid van natuurlijke personen in en om het gebouw;
- Het voorkomen en vastleggen van vandalisme, diefstal en (ernstige) vervuiling;
- Het voorkomen en vastleggen van inbraak en/of onbevoegd verkrijgen van toegang tot het gebouw;
- Het voorkomen en vastleggen van incidenten en overtredingen van de wet.
Artikel 3 – Taken en verantwoordelijkheden
- Het cameratoezicht geschiedt onder verantwoordelijkheid van de beheerder. Alleen de Stichting Scouting Naaldwijk aangestelde beheerders van het gebouw en buitenterrein hebben toegang tot de beelden. Leverancier beheert via een digitaal systeem de toegang tot de beelden.
- De beelden worden i.o.m. de beheerder bekeken wanneer een incident is geconstateerd.
- Indien wordt vastgesteld dat sprake is van een incident, zullen de beelden voor zover mogelijk worden gebruikt om de veroorzaker aansprakelijk te stellen.
- Beelden worden, als er geen aanleiding is deze te bewaren, uiterlijk binnen drie maanden na opname automatisch verwijderd.
Artikel 4 – Digitale opslag en beveiliging van de beelden
- De beelden zijn opgeslagen op een digitaal platform dat online toegankelijk is voor gebruikers met een gebruikersnaam en wachtwoord. Toegang is beveiligd met tweefactorauthenticatie.
- Leverancier heeft, na toestemming van de beheerder, toegang tot het systeem voor technische ondersteuning.
- De beelden kunnen niet zonder de autorisatie van de beheerder door derden worden verkregen.
Artikel 5 – Bediening van het camerasysteem
- Bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem resp. het bekijken van de beeldinformatie zijn:
a. De beheerder
b. Het bevoegd gezag op verzoek - Onder het bedienen van de apparatuur wordt ook begrepen het terugkijken van opnamen en het vastleggen van beeldinformatie op een USB-stick of een andere wijze van datatransport.
Artikel 6 – Verslaglegging en rapportage
- Van het gebruik van het camerasysteem wordt door de beheerder een digitaal logboek bijgehouden.
- Inzage in het logboek hebben uitsluitend de bevoegde personen, als genoemd in artikel 5, lid 1.
- In het logboek worden vermeld:
- De bevoegde personen die toegang hebben naar de camerabeelden en de periode (begin- en einddatum) dat deze toegang is verleend
- Inzage en uitgifte aan derden
- Het digitale logboek is alleen beschikbaar voor de beheerder op basis van persoonlijke autorisatie
Artikel 7 – Integriteit, privacy en rechten van de geregistreerde
- De persoonsregistratie wordt uitsluitend gebruikt voor de doelstellingen van het cameratoezicht. Er worden geen andere persoonsgegevens verwerkt dan m.b.t. het tijdstip, de datum en de plaats waarop camerabeelden zijn gemaakt.
- Het cameratoezicht wordt kenbaar gemaakt door middel van bordjes/stickers bij de toegangen van het gebouw.
- De beeldinformatie wordt minimaal bewaard, zie artikel 3.4, tenzij bij een incident een kopie van de informatie is gemaakt.
- De onder 5.1 genoemde bevoegde personen gaan vertrouwelijk en integer om met de kennis die zij tot zich krijgen met het cameratoezicht, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van personen.
Artikel 8 – Inzage en uitgifte opgenomen camerabeelden aan derden
- Op verzoek van politie, rechter-commissaris of (hulp)officier van justitie kan inzage worden gegeven in (opgenomen) camerabeelden in het kader van de uitoefening van diens publiekrechtelijke taak.
- Uitgifte van camerabeelden vindt slechts plaats op vordering van de politie, rechter-commissaris of (hulp)officier van justitie waarbij de vordering gebaseerd is op een wettelijke grondslag.
- Alvorens tot inzage of uitgifte over te gaan, legitimeert de betreffende functionaris zich ten overstaan van de beheerder, en tekent voor ontvangst van de uitgegeven camerabeelden.
- De inzage en uitgifte wordt door de beheerder geregistreerd.
- Aan andere derden wordt geen inzage in de camerabeelden gegeven, of camerabeelden uitgegeven, anders dan met de uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene.
Artikel 9 – Inzage en uitgifte opgenomen camerabeelden aan de betrokkenen
- Aan betrokkenen komen rechten toe zoals bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming. Hieronder vallen het recht op inzage, correctie en verwijdering van camerabeelden waarop zij zijn afgebeeld.
- Een verzoek tot inzage in camerabeelden geschiedt schriftelijk of per e-mail aan de beheerder, die binnen 15 werkdagen na ontvangst van het verzoek inhoudelijk zal reageren.
- Het verzoek tot inzage wordt afgewezen wanneer het verzoek tot inzage in camerabeelden ongespecificeerd is, of als met dit verzoek kennelijk misbruikt van recht wordt gemaakt. Daarnaast zal een inzageverzoek worden afgewezen wanneer dit noodzakelijk en evenredig is ter waarborging van de rechten en vrijheden.
- Het verzoek tot inzage kan ook worden afgewezen als de beelden niet meer beschikbaar zijn.
- In geval van een incident, kan een inzageverzoek worden geweigerd als dat noodzakelijk is in het belang van de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Artikel 10 – Klachten
Klachten over de (onjuiste) toepassing van dit protocol kunnen worden ingediend bij de beheerder en indien nodig bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Artikel 11 – Wijzigingen cameratoezicht en protocol
Wijzigingen in het aantal geplaatste camera’s, in de locatie van reeds geplaatste camera’s of in de artikelen 1 t/m 11 van het protocol kunnen slechts plaatsvinden na besluit door de beheerder dan wel indien dit op basis van wettelijke bepalingen noodzakelijk is.